Veel ondernemers denken dat ze helemaal opnieuw moeten beginnen als ze de overstap maken naar of starten met digital marketing. Maar wist je dat je waarschijnlijk al belangrijke vaardigheden bezit?
Ik deel graag drie vaardigheden die iedere ondernemer al heeft of makkelijk kan ontwikkelen om te groeien in digital marketing:
1. Nieuwsgierigheid
Als ondernemer ben je al nieuwsgierig aangelegd: je stelt vragen, zoekt antwoorden en bent altijd op zoek naar nieuwe kansen. In digital marketing draait alles om nieuwsgierigheid naar je klant: wat wil hij, hoe denkt hij en wat motiveert hem om actie te ondernemen? Blijf dus nieuwsgierig en stel regelmatig vragen aan je doelgroep via enquêtes, social media of directe gesprekken.
2. Analytisch denkvermogen
Je hoeft geen data-expert te zijn om analytisch te denken. Iedere ondernemer maakt regelmatig analytische beslissingen, bijvoorbeeld bij het bepalen van prijzen, het analyseren van verkoopcijfers of bekijken van jouw berichten data op Instagram. Het gaat erom dat je informatie verzamelt, patronen ontdekt en beslissingen maakt die daarop gebaseerd zijn.
3. Storytelling
Verhalen vertellen zit van nature in ondernemers. Je deelt je persoonlijke verhaal, vertelt over je producten en maakt verbinding met je klanten.
Storytelling maakt jouw boodschap herkenbaar, authentiek en makkelijk te onthouden. Binnen digital marketing en e-commerce helpt storytelling om data en feiten om te zetten in inspirerende, boeiende verhalen die je klant overtuigen om voor jou te kiezen.
Dus jouw nieuwsgierigheid, analytisch denken en storytelling zijn vaardigheden die jij van nature bezit of makkelijk kan aanscherpen. Door deze bewust in te zetten in digital marketing geef je jezelf een groot voordeel, ongeacht hoe snel de technologie verandert.
Welke van deze vaardigheden herken jij sterk bij jezelf? En welke zou je nog verder willen ontwikkelen?
Asmat Ikram Zubair
© AIZ Business Coaching - kvk 95732853 - btw id NL005171925B41 - Algemene Voorwaarden - Privacyverklaring