Onlangs was ik op de markt en kocht ik een aantal kleine, kromme komkommers. Ze waren allemaal verschillend van vorm en karakter, helemaal niet zoals de 'rechte' komkommers die je meestal in de supermarkt vindt.
Dit deed me nadenken: waarom zijn we zo gewend geraakt aan perfecte, rechte komkommers?
Het blijkt dat dankzij een Europese wetgeving kromme komkommers niet in de winkel verkocht werden. Er golden strenge schoonheidsnormen voor maar liefst 26 soorten groenten en fruit!!!
In een wereld waarin we makkelijk de werkelijkheid kunnen veranderen, blijft er iets bijzonders aan iets echts, authentieks.
In de afgelopen jaren konden mensen al met verschillende tools beelden, teksten en geluiden aanpassen om een "perfecte" versie van de werkelijkheid te presenteren. Maar met de komst van AI wordt deze bewerking veel gemakkelijker en sneller, waardoor het zelfs moeilijker wordt om te herkennen wat 'echt' en wat 'nep' is.
Hoe blijf je als ondernemer authentiek, terwijl je toch gebruik maakt van deze nieuwe ontwikkelingen. Dat is zeker de uitdaging, maar het is niet onmogelijk. Hier zijn enkele manieren waarop je als ondernemer toch authentiek blijft:
Blijf trouw aan je waarden en missie
Technologische vooruitgang is fantastisch, maar het mag nooit ten koste gaan van de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Als ondernemer wil je je waarden en missie niet verliezen in de zoektocht naar efficiëntie. Zorg ervoor dat de tools die je gebruikt (ook AI) altijd bijdragen aan wat jij wilt bereiken. Deze tools moeten jou helpen. Bijvoorbeeld, als AI je gebruikt om sneller klantvragen te beantwoorden, doe dat nog steeds met dezelfde zorg en aandacht.

Gebruik AI als hulpmiddel, niet als vervanging
AI is geweldig voor het stroomlijnen van je processen, zoals chatbots, content maken of data analyseren. Maar er is één ding dat geen enkele technologie kan vervangen: de menselijke connectie, beter gezegd JOU. Je kunt niet de emoties en behoeften van je klanten door een computer laten begrijpen zoals jij dat kunt. Gebruik AI dus om je werk makkelijker te maken en je tijd efficiënter in te delen, zodat je meer tijd hebt voor echte gesprekken met je klanten.
Focus op echte verhalen en ervaringen
In een wereld waarin AI veel kan dat wij als mensen kunnen, blijft er toch iets magisch aan een echte, authentieke menselijke verhaal. Deel je successen, maar ook je uitdagingen en je ervaringen. Deze verhalen maken je merk menselijker en zorgen ervoor dat je opvalt in een zee van kunstmatige inhoud. Laat zien wie je echt bent en wat je bedrijf echt doet. Dat is wat mensen raakt.
Streef naar kwaliteit boven kwantiteit
In een tijd waarin het makkelijk is om content in overvloed te produceren, is het belangrijk om je te focussen op de kracht van kwaliteit. AI kan makkelijk veel genereren, maar het blijft de mens die diepgang en betekenis brengt. Denk na over de impact van wat je deelt. Dat is wat je bedrijf onderscheidt van de rest – niet de hoeveelheid, maar de waarde die je toevoegt.
Wees transparant over het gebruik van AI
Wees open en eerlijk over hoe je AI inzet. Als je AI gebruikt voor marketing, bijvoorbeeld om snel een tekst of afbeelding te maken, laat dat dan weten aan je klanten. Transparantie zorgt ervoor dat mensen vertrouwen in je hebben. Het maakt je merk eerlijker en versterkt je authentieke uitstraling. Mensen willen weten hoe je werkt, en hoe jij technologie slim inzet om meer te doen.
*Voor het opstellen van deze tekst heb ik gebruik gemaakt van AI ;)
Wil je weten in welke fase jij zit of wil je hier eens over sparren? Stuur me een berichtje, dan kijken we samen hoe jij de volgende stap kunt zetten!
Vul het formulier in en ik neem snel contact met je op!
© AIZ Business Coaching - kvk 95732853 - btw id NL005171925B41 - Algemene Voorwaarden - Privacyverklaring