Durf jij van bril te wisselen?

Herken je dit je probeerde iets duidelijk te maken, maar de ander begreep precies het tegenovergestelde?

Of misschien begreep je zelf iemand helemaal verkeerd, terwijl de woorden toch duidelijk leken?

Dit gebeurt vaker dan we denken, en het ligt aan iets heel simpels: we dragen allemaal onze eigen 'bril'.

Vaak verwachten we dat de ander de wereld precies zo ziet als wij. We geven hen onze bril en zeggen: "Kijk, zo zie ik het." Maar dat werkt meestal niet.

Waarom is communicatie zo moeilijk? Omdat ieder van ons door eigen ervaringen, overtuigingen en percepties naar de wereld kijkt. Onze bril wordt gevormd door alles wat we hebben meegemaakt.

Als je wilt dat een ander je écht begrijpt, is het nodig om juist door hun bril te kijken.

In een verkoopgesprek, een zakelijke meeting of zelfs thuis met je gezin, gaat het mis zodra je probeert iemand anders te dwingen om jouw perspectief te begrijpen zonder eerst hun perspectief te erkennen.

Wil je effectiever communiceren en misverstanden voorkomen? Zet dan eerst eens de bril van de ander op. Probeer de wereld even te zien zoals zij die ervaren. Druf jij van bril te wisselen om jouw klant beter te begrijpen?

Zeker als ondernemer is dit cruciaal: leer je klant écht begrijpen. Door hun perspectief te kennen, kun je beter aansluiten op hun behoeften, wensen en verwachtingen. Alleen dan bouw je vertrouwen en duurzame relaties op.

Wanneer je leert om eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden, bouw je sterkere relaties en voorkom je veel frustratie en misverstanden.

Vraag jezelf dus de volgende keer af: kijk ik nu door mijn eigen bril of heb ik ook de bril van de ander geprobeerd?

Asmat Ikram Zubair

© AIZ Business Coaching - kvk 95732853 - btw id NL005171925B41 - Algemene Voorwaarden - Privacyverklaring